My photo
" Ένας άνθρωπος πράττει το καθήκον του εις πείσμα των συνεπειών επί του ατόμου του - εις πείσμα των εμποδίων , των κινδύνων και των πιέσεων - και αυτό αποτελεί τη βάση της ανθρώπινης ηθικής " Winston Churchill - John Kennedy

Wednesday, August 28, 2013

Ω  φ  ε  λ  έ  ε  ι  ν     ή     μ η     β  λ  ά  π  τ  ε  ι  ν



Δημοσιεύθηκε  στην  εφημερίδα  του  Ιατρικού  Συλλόγου  Ρόδου " Ιατρική  Ενημέρωση " την  29-6-2006

                                       Η  Πρόκληση  του  Ιπποκράτη


Χρυσούς ο Κανών” που  επελέγη  ως  προμετωπίδα  της  στήλης .
Χρυσούς  σαν  τον  Αιώνα  στον  οποίο  διατυπώθηκε .
Παρακαταθήκη  πολύτιμη  και  αθάνατη  του  μεγάλου Πατέρα της Ιατρικής , πυξίδα  ακτινοβόλος  και  ανεπηρέαστη  από  φουρτούνες  και κύματα  που υψώνει  καθημερινά   ο  νους  του  ανθρώπου .
Σε  απόλυτη  αρμονία  με  την  διατυπωθείσα  αργότερα  επιταγή  της  Αριστοτέλειας  Λογικής, την  αρχή « της  του  τρίτου  ή  μέσου αποκλείσεως », θα  αποτελεί  πάντα  το  απαρασάλευτο  αγκωνάρι  της σκέψης  και  των  ενεργειών  του  ανθρώπου , τη  χρυσή  απάντηση  στην  αιώνια  αγωνία  της  επιλογής  της  ορθότερης  λύσης .

Ο  Ιπποκράτης  που  γεννήθηκε  στην  Κω  το  460  και  πέθανε  στη Λάρισα  το  377 π.Χ.  υπήρξε  η  μεγαλειώδης  τομή  στην  Ιστορία  της Ιατρικής , εκτρέποντας  την  από  την  μιμητική  των  ζώων δεισιδαιμονική  τελετουργία , προς  την  Επιστημονική  Μεθοδολογία .
Μεγαλοφυής  στη  σύλληψη  και  επιστημονικό  δαιμόνιο  στην Ιατρική πράξη , επινοεί  μεθόδους  πειραματικής  έρευνας , ταξινομεί  τις παρατηρήσεις  του  και  εισάγει  στη  διδασκαλία  του  τη  Φιλοσοφία .
Εμπειρία  και  νους  είναι  τα  κριτήρια  και  οι  προϋποθέσεις της γνώσης .
Για  τον  Γαληνό , ο  Ιπποκράτης  είναι « Θείος », μέγιστος  των  Ιατρών  και  πρώτος  των  Φιλοσόφων .
Η  πρωταρχική  αλλαγή  είναι  η  χρησιμοποίηση  της  λογικής  με  έμφαση  στη  μέθοδο  της  επαγωγής  για  να  οδηγηθεί  ο  Ιατρός  στη  διάγνωση .
Η  υγεία  του  ανθρώπου  δεν  μπορεί  να  νοηθεί  χωριστά  από  τη  φύση , το  ανθρώπινο  σώμα  πρέπει  να  προσεγγίζεται  συνολικά , όχι σαν σειρά  μεμονωμένων  μελών  και  ο  Σωκράτης  συμφωνεί  στον « Φαίδρο » του  Πλάτωνα .
Εισάγει  τα  στάδια  της  Κλινικής  Εξέτασης  (Επισκόπηση  , Επίκρουση , Ακρόαση  , Ψηλάφηση) με  συχνή  επανάληψη  της  και  περιγράφει πλήθος νόσων , συνδρόμων  και  θεραπειών  παραδεκτών  και  σήμερα ( Ιπποκράτειο προσωπείο , Ελαστική  περίδεσις  παραεδρικών  συριγγίων , Εξαρθρήματα  ώμου  και  ισχίου κ.ά.) . 
Αναδεικνύει  την  Ιατρική  ως Τέχνη  της  Αγάπης  : « Οπου υπάρχει αγάπη  για  τον  Ανθρωπο, υπάρχει  επίσης αγάπη για  την Ιατρική  Τέχνη » .

Ο « Ορκος » του , ο  πρώτος  και  μακροβιότερος  Κώδικας  Ιατρικής Ηθικής , επιβάλλει  αφοσίωση  στο  αγαθό  της  ζωής , ανεξαρτήτως συνθηκών  και κοινωνικής  καταστάσεως  των  ασθενών .
Όμως , σε  έρευνα  των  σύγχρονων  Όρκων  150  Ιατρικών  Σχολών  στις Η.Π.Α. και  στον  Καναδά  το  1993 , απαγορεύονται  μόνο  στο 14 %  η Ευθανασία , στο  8 %  η  Έκτρωση  και  στο  3 %  η σεξουαλική  σχέση Ιατρού με  ασθενή  του , στοιχεία  που  μαζί  με  το  Ιατρικό  Απόρρητο και  την  απαγόρευση  βλάβης , αποτελούν  τους  ακρογωνιαίους  λίθους  της  Ιπποκρατικής  Ηθικής .
Η  πρόκληση  του  Ιπποκράτη  παραμένει  ολόφωτη , αιχμηρή , ασυμβίβαστη  και  αποδίδεται  με  ενάργεια  στον  αφορισμό  του  Albert  Schweitzer  :
« Μόνο ο  σεβασμός  των  ηθικών  αξιών  στη  ζωή  μπορεί  να  εμποδίσει  τη  δραματική  καταστροφή  του  Ευρωπαϊκού  Πολιτισμού »

Ρόδος , 29 Ιουνίου , 2006
Δρ   Ιερόθεος  Κ.  Σπανός
Διευθυντής 
της  Β΄ Χειρουργικής  Κλινικής
Γενικού  Νοσοκομείου  Ρόδου

No comments:

Post a Comment